Memang
tidak dapat dinafikan tidak kira apa juga bentuk perniagaan atau pekerjaan
manusia, komunikasi adalah sesuatu yang penting dan amat diperlukan. Ianya
adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan terutama sekali di dalam urusan
sesuatu organisasi . Sepertimana dinyatakan oleh Zelko & Dance (1965),
“Komunikasi adalah satu aktiviti penting dalam sesebuah organisasi”. Komunikasi
yang baik dan lancar amatlah penting dan diutamakan di didalam sesebuah
organisasi perniagaan.
Menurut
Narimah (2004) “Komunikasi merupakan bidang yang sangat penting untuk semua
bidang-bidang yang lain, sehinggakan perbuatan dan tingkahlaku manusia boleh
dikatakan tidak akan sempurna tanpa adanya komunikasi”. Pada awalnya komunikasi
hanyalah untuk kepentingan antara perseorangan sahaja namun dengan perkembangan
yang pesat dan apabila berlakunya revolusi peradaban manusia, komunikasi telah
menjadi lebih komplek. Apabila bermulanya zaman kebangkitan media maka
tercetuslah komunikasi yang lebih besar, keadaan ini menjadikan komunikasi
adalah bidang utama dalam pemasaran produk dan juga tenaga manusia.
Syarikat-syarikat mula menyedari bahawa komunikasi adalah elemen atau pemangkin
utama dalam dunia perniagaan terutamanya bagi mencetuskan imej korporat
sesebuah syarikat.
Menurut
Saodah, et. al (2004), “pengetahuan tentang komunikasi menjadikan seseorang
atau organisasi itu akan lebih berjaya dan berdaya saing. Ini bermakna kecekapan sesebuah organisasi bergantung
sejauh mana baiknya saluran komunikasi itu berjalan.
1.
Apa
itu Komunikasi?
Menurut Narimah dan Saodah (2002), “Komunikasi
adalah merupakan perkara biasa dan asas yang dilakukan oleh setiap manusia, tanpa
mengira usia, bangsa, latarbelakang,
bahasa, budaya dan juga tempat. Setiap
hari kita berkomunikasi secara dalaman atau perseorangan, berinteraksi dengan
individu lain atau secara berkelompok”.
James
A.F. Stoner & Charles Wankel (1989) menyatakan “Komunikasi ialah satu cara
manusia berhubung yang melibatkan pengertian atau maksub yang dikongsi, dengan
syarat mereka perlu bersetuju dengan definisi istilah-istilah yang digunakan
berdasarkan sesuatu yang simbolik seperti isyarat, huruf, nombor dan perkataan
yang melambangkan atau menterupai idea-idea yang dapat menyampaikan maksub”.
S.
Bernard Rosenblatt dalam bukunya Communication in Business (1983)
mendefinisikan komunikasi sebagai pertukaran idea, pendapat, maklumat,
perhubungan dan sebagainya yang mempunyai tujuan dan dipersembahkan secara
peribadi atau tidak peribadi melalui symbol atau isyarat yang bertujuan untuk
mencapai matlamat organisasi.
Dapatlah
disimpulkan di sini bahawa komunikasi adalah satu proses pertukaran idea dan
maklumat antara dua individu atau lebih, dengan membawa maksub untuk berkongsi
maklumat serta pengalaman di dalam mencari persamaan. Ianya boleh berlaku
secara lisan ataupun dengan menggunakan pelbagai deria yang ada pada setiap
manusia. Boleh juga dikatakan bahawa komunikasi adalah proses di mana manausia
menghantar dan menerima mesej, proses di mana berkongsi atau bertukar-tukar
idea, maklumat dan perasaan, proses interaksi antara manusia, di mana orang
ramai bertutur dan bertukar-tukar pendapat, gerak, isyarat atau symbol dengan
tujuan untuk memberi dan bertukar-tukar maklumat atau mengubah keadaan fizikal
atau mental mereka.
1.2
Apa
itu Komunikasi yang baik dan berkesan?
Komunikasi
yang baik dan berkesan adalah faktor yang penting di dalam sesebuah organisasi
kerana apabila tiadanya elemen ini maka adalah sukar bagi sesuatu organisasi
untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
Terdapat
tiga (3) elemen penting komunikasi iaitu
penghantar, penerima dan saluran ataupun medium. Sesuatu komunikasi itu
dikatakan baik dan berkesan apabila mesej yang disampaikan oleh penghantar
difahami dengan tepat dan jelas oleh penerima, maksub atau makna mesej difahami
dan dikongsi bersama oleh penghantar dan penerima malahan ada juga yang
menyatakan komunikasi dikatakan baik dan berkesan apabila ia dapat menimbulkan
minat orang yang mendengar.
Namun
begitu, apabila kita memperbincangkan tentang komunikasi yang baik dan berkesan
dari perspektif perniagaan maka kita tidak dapat lari daripada memperbincangkan
mengenai tujuan komunikasi di dalam perniagaan itu sendiri. Komunikasi yang
baik dan berkesan di dalam perniagaan ialah apabila ia digunakan untuk
membangunkan organisasi, sumber, untuk mempromosikan sesuatu produk,
perkhidmatan berserta dengan sasaran untuk menciptakan nilai bagi perniagaan yang
dijalankan.
Menurut
Timm dan De Tienne (1995), “kejayaan sesebuah organisasi amat bergantung kepada
komunikasi yang digunakan”. Setiap organisasi perlu mempunyai strategi
komunikasinya yang tersendiri bagi mewujudkan organisasi atau syarikat yang
berdaya saing dan berstatus korporat.
Pengetahuan
yang menyeluruh mengenai komunikasi operasi dalaman , komunikasi operasi
luaran, komunikasi luaran tidak formal dan komunikasi personal amatlah penting
di dalam melaksanakan segala aktiviti-aktiviti kerja untuk mencapai objektif,
misi dan visi yang ditetapkan oleh sesebuah organisasi ataupun syarikat.
Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.
ReplyDelete