1. Apa itu Produk?
Produk adalah sesuatu yang ditawarkan kepada pasaran yang
mempunyai sifat yang dapat menarik perhatian, dapat dimiliki, digunakan dan
mempunyai faedah psikologi serta fizikal yang boleh memuaskan kehendak
pelanggan. Produk boleh dikatakan sebagai sesuatu yang ditawarkan di pasaran
oleh syarikat atau usahawan dan mempunyai ciri-ciri ketara (tangible) seperti
warna, berat, harga dan ciri-ciri tidak ketara (intangible) seperti kepuasan,
kecekapan, keberkesanan dan penyelesaian yang mana ciri-ciri tersebut
diperlukan dan diingini oleh pengguna.
Boleh dikatakan bahawa asas bagi setiap syarikat ialah adanya
suatu produk atau tawaran. Matlamat syarikat adalah untuk menghasilkan produk
yang berbeza dan membuat pasaran sasaran menyukainya dan sanggup membayar
sesuatu harga untuknya.
1.2 Kategori
Produk
Lamb, et al. (2009) menyatakan ”Produk terbahagi kepada
dua (2) iaitu produk perniagaan/industri (business goods) dan produk pengguna
(consumer goods)”. Ianya boleh terdiri daripada sesuatu yang boleh dilihat
seperti buku, laptop ataupun dalam bentuk perkhidmatan seperti khidmat nasihat
dan sebagainya.
Apabila kita membincangkan mengenai produk, terdapat banyak
perkara atau elemen-elemen yang ada dalam sesesuatu produk seperti jenama,
bentuk dan saiz produk, kualiti, pembungkusan dan sebagainya. Dalam perkara ini
Syarikat Lieos Technology Sdn.Bhd sentiasa melakukan pelbagai strategi bagi
meningkatkan permintaan agar produk mereka berjaya di pasaran tempatan mahupun
luar negara kerana mereka mengetahui bahawa produk yang dikeluarkan oleh
syarikat hendaklah mempunyai kelebihan tersendiri bagi menarik bakal pembeli.
Menurut Selnes (1993), ”Penilaian produk boleh diukur
melalui jenama, harga dan pembungkusan produk”. Selnes menyatakan bahawa
terdapat hubungan yang positif antara jenama sesuatu produk dengan kepuasan
pembeli dan meningkatkan kesetiaan pembeli terhadap produk tersebut.
Secara umumnya Syarikat Lieos Technology Sdn.Bhd
menyedari bahawa mereka perlu memaparkan perbezaan yang relevan dan jelas di
dalam produk mereka dibandingkan dengan produk pesaing yang telah berada di
pasaran. Diantara elemen-elemen perbezaan yang dijadikan ukuran oleh Syarikat
Lieos adalah berdasarkan perbezaan
fizikal (contohnya seperti ketahanan, rekabentuk, gaya, ciri dan
kebolehpercayaan produk), perbezaan ketersediaan (contohnya seperti produk ada
di kedai, boleh dipesan atau tempah melalui telefon, surat, e-mel, faks atau
secara online melalui internet), perkhidmatan berbeza (Contohnya seperti
penghantaran, pemasangan, latihan, perundingan, penyelenggaraan dan pembaikan)
dan yang terkahir adalah perbezaan harga (contohnya adalah seperti meletakkan
harga tinggi, sederhana, rendah dan harga terendah).
1.3 Penjenamaan
Menurut Zaharah Bakar (2003) , ”Jenama bermaksub nama,
istilah, simbol rekabentuk atau kombinasi elemen-elemen ini yang mengenalpasti
keluaran atau produk penjual dan membezakan produk itu daripada produk yang
dikeluarkan oleh pesaing”. Terbahagi kepada dua (2) jenis iaitu elemen yang
dapat disebut dan tidak dapat disebut. Contoh elemen yang dapat disebut adalah
nama produk/jenama (brand name) termasuk abjad (BMW), perkataan (Lieos Mouse
Pad, Ltec Optical Mouse) dan nombor seperti (7-Eleven). Manakala elemen jenama
yang tidak dapat disebut tetapi dikenali sebagai tanda jenama (brand mark)
seperti simbol Proton, Mercedes Benz, lambang harimau (Maybank), burung
(Celcom) dan sebagainya. Kesimpulannya
jenama bukan sahaja nama yang diberi kepada produk semata-mata tetapi juga
semua elemen yang disebutkan tadi seperti simbol, logo dan juga istilah.
1.3.1 Pemilihan
Jenama, Rekabentuk & Kualiti
Produk yang menggunakan jenama yang baik dapat menyumbang
kepada kejayaan sesuatu produk atau perkhidmatan di dalam pasaran.
Seperti yang dinyatakan sebelum ini Syarikat Lieos
Technology Sdb.Bhd telah pun mengeluarkan produk mereka sendiri (Branding
Lieos) terutamanya di dalam perkakasan peralatan komputer. Syarikat Lieos telah
berjaya mengeluarkan ”refill ink” dan tetikus (mouse) jenama mereka sendiri
dengan kerjasama syarikat di China. Syarikat Lieos dan menamakan produk tersebut
dengan nama ”Ltec Optical Mouse” dan juga ”refill Ink” dengan nama ”Lieos Canon
Refill Ink”, Lieos HP Refill Ink, Lieos Lexmark Refill Ink” dan Lieos juga
telah mengeluarkan ”mouse pad” dengan menamakannya ”Lieos Mouse Pad”.
Mereka juga telah mendapat kebenaran dari
syarikat-syarikat berkaitan seperti HP, Canon dan juga Lexmark di dalam
menggunakan nama syarikat tersebut di dalam menamakan produk-produk berkaitan.
Ini juga adalah strategi syarikat di dalam mengambil kepercayaan orang ramai
kerana syarikat-syarikat besar ini memang telah dikenali dan ianya dapat
memperkukuhkan jenama mereka dengan menjalinkan kerjasama dengan syarikat
terbabit di mana mereka mempromosi jenama mereka bersama-sama.
Selain daripada itu, syarikat Lieos juga tidak menafikan
bahawa elemen rekabentuk dan kesesuaian produk adalah amat penting di dalam
menarik pengguna. Sesebuah produk yang direka, dicipta atau diubahsuai mestilah
mudah digunakan, diselaraskan serta dapat memenuhi kehendak pelanggan. Oleh
itu, syarikat Lieos sentiasa berusaha di dalam memahami keperluan pengguna.
Menurut Babbar, et al (2002), ”Kajian yang dijalankan menunjukkan pengguna
berpuashati terhadap produk yang direka mempunyai kesesuaian dengan mereka”.
Di samping itu juga, syarikat Lieos juga meletakkan
kualiti sebagai salah satu elemen yang penting dalam produk yang dikeluarkan
kerana mereka mengetahui dari sudut pengguna, kualiti ialah kapasiti sesuatu
produk yang dapat memberi kepuasan kepada pengguna. Yoon dan Kijewski (1997)
menyatakan ”Kajian yang dilakukan turut menunjukkan terdapat hubungan antara
kualiti produk dengan pengguna”.
Kini Syarikat Lieos mengambil langkah yang lebih teliti
di dalam mengeluarkan produk sendiri di samping merancang untuk membina rangkaian
franchise di bawah kelolaan Agensi Badan Berkanun di Bawah Kementerian Luar
Bandar Dan Wilayah iaitu MARA dan SME Bank.
1..3.2 Faedah
Penjenamaan kepada syarikat
Strategi penjenamaan yang dibuat oleh Syarikat Lieos
telah berjaya di dalam membentuk kesetiaan pengguna dan ini terbukti di mana
pelanggan-pelanggan baru semakin bertambah dan pengekalan pelanggan-pelanggan
lama mereka.
Penjenamaan juga telah berjaya membaiki, menaikkan imej
syarikat dan meningkatkan keupayaan untuk bersaing di mana kini Syarikat Lieos
amat dikenali ramai dan disegani di Negeri Terengganu terutamanya di daerah
Bandaraya Kuala Terengganu sebagai Syarikat pembekal, pengedar dan penjual
produk-produk dan perkhidmatan IT samada
oleh masyarakat ramai mahupun pesaingnya sendiri.
1.4 Pembungkusan dan Pelabelan
Pembungkusan adalah satu proses atau operasi membalut,
membungkus atau memasukkan produk ke dalam satu unit bentuk atau bekas dengan
tujuan melindungi produk dari sebarang kerosakan atau keadaan yang boleh
mengubah atau merosakkan produk, menarik minat pembeli untuk membeli dan menambahkan kualiti sesuatu produk.
Ia adalah satu seni yang menggunakan kaedah sains dan
teknologi serta inovasi dalam melindungi, memelihara dan mempersembahkan produk
dengan lebih berkesan untuk kepuasan pengguna, memaksimumkan keuntungan serta
meminimumkan kerosakan.
Pembungkusan merangkumi pembungkusan primer iaitu
merupakan bungkusan utama produk seperti ubat gigi yang dibungkus dengan tiub,
pembungkusan yang kedua ialah pembungkusan sekunder iaitu merupakan
pembungkusan yang dibuang apabila produk hendak digunakan seperti kotak kadbod
atau kertas yang mengandungi tiub ubat gigi, manakala pembungkusan yang ketiga
ialah pembungkusan perkapalan iaitu diperlukan untuk menyimpan , mengenalpasti
dan menghantar produk. Ia melindungi pembungkusan primer, primer serta produk
secara keseluruhannya seperti kotak-kotak besar yang mengandungi kotak-kotak
kecil ubat gigi.
Syarikat Lieos telah merekabentuk dan membungkus
produk-produk secara kreatif di mana dapat menarik perhatian para pelanggan
terutama yang melibatkan produk keluarannya sendiri. Setiap produk dan
perkhidmatan mempunyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri untuk menarik
minat dan mendapat sambutan yang menggalakkan. Mereka sentiasa berusaha dan
mencari jalan terbaik di dalam membuat sebarang keputusan yang melibatkan
pembungkusan produk kerana mereka tahu keputusan yang tidak tepat akan mengundang
kerugian kepada syarikat.
Di dalam proses pembungkusan produk ”Ltec Optical Mouse”
& ”Ltec Wheel Mouse”, Syarikat Lieos menggunakan strategi dengan
menggunakan pembungkusan unik yang dapat menarik pelanggan.
Produk dibungkus di dalam plastik keras kedap udara bagi
menjamin ketahanan produk, terjamin dari sebarang kerosakan & dapat memberi
keyakinan kepada pelanggan.
Selain dari pembungkusan yang unik dan menarik Syarikat
Lieos juga menekankan kepada fungsi pelabelan di dalam menarik pelanggan.
Apa
itu Pelabelan?
Pelabelan merupakan sebahagian daripada pembungkusan yang
mengandungi maklumat bercetak atau bersama produk atau rekabentuk grafik pada
permukaan pembungkusan dan apa juga bentuk bahan seperti kertas, kad atau bahan
lain yang dilekatkan pada objek atau produk. Ia bertujuan menghuraikan beberapa
perkara mengenai produk seperti siapa pengedar, di mana ia dibuat, kandungannya
dan bagaimana menggunakannya dengan selamat serta jaminan sepertimana yang dilakukan oleh Syarikat Lioes
di mana label dicetak terus pada bekas atau pembungkusan.
1.5 Perkhidmatan
Di dalam memastikan kepuasan dan membina hubungan yang
baik dengan pelanggan Syarikat Lieos sentiasa mencari pendekatan-pendekatan ke
arah tersebut. Mereka menyedari bahawa perkhidmatan yang baik dan cemerlang
yang diberikan kepada pelanggan adalah melambangkan imej dan kekukuhan
syarikat. Ianya juga dapat membezakan kelebihan yang ada pada Syarikat jika
dibezakan dengan pesaing-pesaing yang ada.
Di antara perkhidmatan yang diberikan oleh Syarikat Lieos
ialah dengan mewujudkan Bahagian Khidmat Pelanggan atau ”Customer Service
Department” bagi mengendalikan urusan-urusan yang berkaitan dengan pelanggan
seperti rungutan, maintenance service, informasi dan sebagainya. Syarikat juga
menyediakan perkhidmatan ”After Sales Service, Installation, Warranty,
penghantaran , penyelengaraan 24 jam, sewaan.guna pakai mesin, khidmat nasihat,
memasang, menguji dan mentauliah, membangunkan laman web.portal, memberi
kurus-kursus IT, latihan komputer & Multimedia, perkhidmatan kontrak dan
lain-lain lagi.
No comments:
Post a Comment