Kebanyakkan
syarikat atau organisasi mempunyai orang yang bekerja di dalam
kumpulan-kumpulan tertentu. Ini adalah kerana ia didapati lebih berkesan dan
produktif daripada seorang individu tunggal yang bertungkus lumus di dalam
melaksanakan sesuatu tugasan.
Komunikasi
di dalam kumpulan amatlah penting kerana perbincangan mengenai isu-isu tertentu
dapat dilakukan dengan perbincangan dan mendapat perhatian dan pendapat
daripada semua ahli kumpulan. Jika hendak dibandingkan dengan bekerja secara
individu, kumpulan lebih berkeupayaan di dalam menanggani isu-isu ,
projek-projek yang kompleks dengan lebih cekap dan cepat.
Walaubagaimanapun
, di dalam memastikam sesuatu kumpulan itu bergerak dengan lancar dan teratur,
sesebuah syarikat atau organisasi itu mestilah mengamalkan komunikasi yang
terbuka dan cekap di antara ahli-ahli kumpulan.
Komunikasi
kumpulan adalah penting kerana semua maklumat akan dikongsi bersama dan setiap
ahli kumpulan perlu mengetahu matlamat kumpulan dan peranan beliau dalam
kumpulan. Setiap ahli kumpulan juga mempunyai kemahiran dan pengetahuan khusus
yang mesti digunakan dan diberikan kepada ahli-ahli lain dalam urusan kerja.
Sebarang
persoalan atau isu yang timbul mengenai sesuatu gerak kerja akan dikongsi
bersama untuk diselesaikan dengan jalan atau cara yang terbaik. Apa-apa
keputusan yang dibuat oleh kumpulan perlu disampaikan kepada ahli-ahli yang
lain.
Komunikasi
yang baik, berkesan dan terbuka akan mewujudkan perasaan kepercayaan dan
semangat kekitaan kepada kumpulan. Ahli-ahli akan berasa dihargai, bekerja
dengan lebih berdedikasi dan seterusnya sebarang masalah atau isu-isu yang
berbangkit akan mudah untuk diselesaikan dan berjaya mencapai matlamat yang
ditetapkan.
No comments:
Post a Comment