Pada zaman teknologi sekarang ini, harga menjadi suatu
faktor yang penting untuk difikirkan apabila sesuatu syarikat ingin memasarkan
produk mereka. Ramai yang menganggap jika mereka menjual produk dengan harga
yang rendah atau lebih murah daripada pesaing, pelanggan pasti akan memilih
untuk membeli produk keluaran mereka. Adakah kenyataan ini benar atau sebaliknya?.
1. Apa
itu harga?
Menurut Kerin et. Al (2009) ”Harga bermaksub sejumlah
wang atau nilai yang boleh diambil kira sebagai pertukaran untuk mendapatkan
produk atau perkhidmatan”.
Secara umumnya, harga adalah adalah jumlah kesema nilai
yang pengguna tukarkan bagi mendapatkan faedah memiliki atau menggunakan produk
atau perkhidmatan. Dengan kata lain, Nilai adalah wang, jumlah nilai yang
diletakkan pada produk dikenali atau dikatakan sebagai harga. Penetapan harga (pricing) merupakan salah
satu elemen campuran pemasaran yang mengeluarkan hasil, sementara kesemua
elemen lain merupakan kos. Harga juga adalah salah satu elemen yang paling
fleksibel dalam campuran pemasaran, kerana ia mudah untuk diubah atau ditukar
mengikut kesesuaian pasaran.
2. Faktor-Faktor
Yang Mempengaruhi Penentuan Harga
Sebelum strategi penentuan harga ditetapkan, sesebuah
syarikat mestilah menganalisi faktor-faktor dalaman dan luaran yang
mempengaruhi keputusan. Faktor dalaman terdiri daripada objektif pemasaran,
strategi campuran pemasaran, kos dan pertimbangan organisasi. Manakala faktor
luaran pula ialah terdiri daripada keadaan pasaran dan permintaan, persaingan
dan lain-lain faktor persekitaran.
Terdapat dua (2) perkara yang usahawan perlu ambil kira
semasa meletakkan harga pada produk iaitu harga yang tertinggi yang boleh
mereka tentukan dan harga yang sesuai. Kesilapan dalam menentukan harga mungkin
akan menyebabkan pengguna tidak berminat membeli produk disebabkan terlalu
mahal ataupun berisiko tinggi apabila harga terlalu rendah.
Syarikat Lieos Technology Sdn. Bhd adalah syarikat yang
menawarkan produk yang berkualiti dan harga yang berpatutan. Harga kos setiap
produk mengikut kemampuan pelanggan. Oleh itu, harga yang ditawarkan merupakan
nilai yang harus dibayar oleh pengguna untuk mendapatkan produk atau
perkhidmatan. Syarikat Lieos telah menetapkan beberapa strategi di dalam
menetap dan menawarkan harga iaitu dengan menggunakan faktor dalaman dan luaran.
2.1 Faktor Dalaman
i. Matlamat Syarikat Lieos Technology
Sdn.Bhd
Dengan matlamat pemasaran
yang telah ditetapkan oleh Syarikat maka penetapan sesuatu harga hendaklah
disesuaikan dengan matlamat yang telah diteapkan di dalam memperolehi
keuntungan yang maksimum dan meletakkan Syarikat Lieos setaraf dengan Syarikat
besat IT yang lain.
ii. Harga Kos
Syarikat Lieos memastikan peletakkan harga sesuatu produk
akan meliputi kos pengeluaran, penjualan dan pada masa yang sama menghasilkan
pulangan yang setimpal dengan usaha dan risiko yang ditanggung. Syarikat Lieos
mengakui bahawa kos sesebuah syarikat merupakan elemen yang sangat penting
dalam strategi penentuan harga. Syarikat Lieos sentiasa berusaha di dalam
merendahkan kos samada kos tetap atau kos berubah dan ianya dibuat tanpa
menjejaskan kualiti sesuatu produk kerana kos yang rendah dapat menetapkan
harga yang rendah dan akan menghasilkan jualan
dan keuntungan yang lebih.
2.2 Faktor Luaran
i. Tinjauan Harga Pasaran
Syarikat Lieos sentiasa membuat tinjaun harga pasaran
dengan berasaskan jenis dan kualiti produk serta tarikan terhadap sesuatu
produk.
ii. Tawaran Harga Pesaing Luar
Syarikat mengambil kira kadar harga pasaran dari luar
lokasi untuk melihat dan menganalisa kos pengangkutan pengguna yang
kebanyakkannya adalah pelajar untuk mendapatkan produk. Ianya dikira oleh
Syarikat Lieos sebagai harga kos produk.
iii. Persaingan
Harga dan tawaran pesaing dapat mempengaruhi keputusan
penentuan harga syarikat. Apabila pengguna ingin membeli sesuatu produk, mereka
akan mempertimbangkan produk tersebut dengan produk-produk pesaing. Selain itu,
Syarikat yang mempunyai strategi harga yang tinggi akan menggalakkan ramai
pesaing memasuki pasaran. Syarikat sentiasa berusaha di dalam mengetahui
tentang harga dan kualiti yang ditawarkan oleh pesaing. Di dalam meletakkan
harga produk ”Ltec Optical Mouse” harga dan kualiti produk pesaing adalah
elemen yang amat penting.
iv. Hubungan
Harga Dengan Permintaan
Di dalam keadaan biasa, harga dan permintaan mempunyai
hubungan yang songsang. Lebih tinggi harga, lebih rendah permintaan dan begitu
juga sebaliknya. Oleh itu sekiraya Syarikat menaikkan harga pengguna yang
mempunyai belanjawan yang terhad akan kurang membeli kerana harga yang tinggi.
Tetapi bagi produk yang berprestij, apabila syarikat menaikkan harga, permintaan
akan meningkat tetapi sekiranya harga dinaikkan terlalu tinggi, permintaan akan
menurun kerana tidak ramai pengguna yang mampu untuk membayar pada harga
tersebut.
3. KAEDAH PEMBENTUKAN/PENENTUAN HARGA
Kaedah penentuan harga akan menstrukturkan pengiraan
harga yang sebenar. Keadaan produk, jumlah jualan atau jumlah produk yang
dikeluarkan oleh syarikat akan menentukan bagaimana harga akan dikira.
i.
Cost-Plus Pricing
Harga ditetapkan dengan menambahkan peratus peningkatan
kepada kos barangan (Cost-Plus Markup). Syarikat Lieos menggunakan kaedah ini
di dalam meletakkan sesuatu harga terhadap produk keluaran syarikat.
Kaedah ini mudah di dalam menentukan harga jualan. Namun
begitu syarikat menghadapi masalah terutamanya di dalam menjangkakan kos
barangan/produk terutamanya apabila harga telah ditetapkan, kemudiaan syarikat
menghadapi kos di luar jangkaan dan adalah amat sukar bagi syarikat untuk
menaikkan harga barangan/produk. Syarikat Lieos kebanyakkannya menggunakan
teknik ini di dalam meletakkan harga bagi produk-produk barunya terutama produk
yang masih dalam percubaan.
ii.
Value-Based Pricing
Harga ditetapkan berdasarkan jangkaan wang yang pelanggan
sanggup / rela untuk memnbayar. Ini berdasarkan nilai pengertian (perceived
value) terhadap produk dan bilangan pilihan di pasaran.
Syarikat Lieos banyak menggunakan strategi mempengaruhi
perasaan pelanggan terhadap nilai produk melalui penjenamaan produk, tahap
kualiti dan juga unsur campuran pemasaran yang lain. Contohnya produk ”Ltec Optical Mouse” dan juga ”refill Ink”
dengan nama ”Lieos Canon Refill Ink”, Lieos HP Refill Ink, Lieos Lexmark Refill
Ink” dan juga ”mouse pad” dengan menamakannya ”Lieos Mouse Pad”. Dengan jenama
dan kualiti yang dapat menyakinkan pelanggan, Syarikat berjaya mendapatkan
keuntungan yang tinggi hasil penjualan produk-produk ini.
. 4 STRATEGI
PENYELARASAN HARGA
Penyelarasan harga dibuat untuk disesuaikan dengan
pelbagai jenis pengguna dan perubahan situasi. Sesetengah penyesuaian harga
dibuat oleh Syarikat untuk memberi ganjaran kepada sesuatu respon seperti
pembayaran awal, pembelian yang banyak dan sebagainya. Syarikat Lieos tidak
ketinggalan di dalam menggunakan strategi ini di dalam menarik minat
pelanggan-pelanggannya. Syarikat Lieos telah menetapkan beberapa diskaun dan
elaun tertentu yang telah berjaya menaikkan prestasi jualannya pada setiap
tahun.
Diantara diskaun dan elaun yang ditetapkan oleh Syarikat
Lieos adalah seperti :-
4.1 Diskaun
Tunai
Syarikat Lieos memberi
pengurangan harga kepada pembeli kerana membayar dengan cepat dan tepat pada
masanya. Kebiasaannya pelanggan-pelanggan yang terlibat di dalam pembelian ini
adalah jabatan-jabatan kerajaan dan juga syarikat-syarikat swasta yang membuat
pembelian dengan menggunakan Pesanan Tempatan atau ”Local Order”. Seperti
contoh, pelanggan-pelanggan diberi masa selama 30 hari untuk menjelaskan bil
tetapi bayaran telah dibuat dalam masa 10 hari, maka 2 peratus diskaun akan
diberi kepada pelanggan. Pemberian diskaun ini akan diberikan kepada semua
pelanggan-pelanggan yang memenuhi syarat yang telah ditetapkan oleh Syarikat.
4.2 Diskaun
Kuantiti
Syarikat Lieos juga turut memberi pengurangan harga
kepada pelanggan yang membeli produk dalam jumlah yang banyak. Contohnya, RM5
seunit bagi pembelian kurang daripada 100 unit, RM4 seunit bagi 100 produk atau
lebih. Diskaun diberikan kepada semua jenis pelanggan dan ini memberi
penjimatan kepada pelanggan dan juga sebagai satu insentif untuk membeli lebih
banyak lagi.
4.3 Elaun
Promosi
Selain daripada pemberian diskaun Syarikat Lieos
kadangkala ada juga memberi elaun promosi di mana pengurangan dibuat apabila
syarikat terlibat di dalam ekspo-ekspo IT, Promosi di Pusat Pengajian Tinggi
dan sebagainya.
Secara keseluruhannya harga pemasaran bagi semua produk
jualan Syarikat Lieos Technology Sdn.Bhd adalah berpatutan dan menarik jika
dibandingkan dengan syarikat-syarikat pesaing yang lain. Syarikat Lieos sentiasa
sentiasa memberikan harga yang selaras dan berpatutan daripada syarikat pesaing
dengan memberikan penekanan kepada mutu, kualiti dan mesra pelanggan.
Tawaran harga diskaun yang diberi sekaligus menarik minat
pelanggan untuk terus berurusniaga dengan Syarikat Lieos dan menjadi pilihan
utama mereka.
Best 5 Casinos in Reno | MapyRO
ReplyDeleteCasino. 1. 전라남도 출장안마 Harrah's Lake Tahoe. 2. 목포 출장샵 Harrah's. 경기도 출장마사지 3. Harrah's Lake Tahoe. 4. 밀양 출장안마 Casinos 태백 출장마사지 in Reno. 5.