1. Apa
itu Promosi?
Menurut Lamb et al (2009), ”Promosi merupakan komunikasi
yang digunakan oleh penjual untuk menyampai, memujuk dan mengingatkan bakal
pelanggan mengenai produk yang ditayangkan dengan tujuan bakal pembeli akan
tertarik seterusnya membeli produk tersebut”. Dengan kata lain, promosi adalah
aktiviti bagi memaklumkan pengguna berkenaan produk dan memujuk mereka membeli
produk yang dikeluarkan.
Promosi terdiri dari Pengiklanan, Jualan Peribadi,
Promosi Jualan dan Perhubungan Awam.
Menurut Lamb et al (2009), ” Terdapat
pelbagai jenis strategi promosi yang digunakan seperti pengiklanan, promosi
jualan dan jualan secara langsung”. Menurut Jager (2007), ”Pemasaran turut
digunakan sebagai cara untuk mengingatkan pengguna dan meningkatkan permintaan
sesuatu produk”.
Syarikat Lieos Technology Sdn. Bhd menggunakan kaedah
promosi yang berkesan seperti strategi berkomunikasi antara syarikat dan
pengguna untuk memudahkan syarikat menyampaikan mesej kepada pengguna dan
mengetahui maklumbalas pelanggan. Bagi Syarikat Lieos promosi boleh merangkumi
dari segala aspek seperti pengiklanan, promosi jualan dan juga diskaun yang
diberikan. Syarikat Lieos juga turut menampal iklan di setiap papan kenyataan
pejabat-pejabat kerajaan dan juga swasta, pusat-pusat pengajiaan dan
sebagainya. Bagi Syarikat Lieos promosi adalah salah satu aspek yang sangat
penting dalam pasaran. Tiadanya promosi, kurangnya promosi atau pemberian
maklumat yang salah semasa promosi dijalankan akan menjejaskan jualan yang
boleh mengakibatkan kerugian kepada Syarikat.
2. Pengiklanan
Pengiklanan didefinisikan sebagai sebarang bentuk
persembahan atau komunikasi berbayar, bersifat tidak peribadi, ditujukan kepada
kumpulan sasaran dengan tujuan untuk mempromosi, memperkenal dan meningkatkan
atau melariskan sesuatu produk atau perkhidmatan. Syarikat sanggup
memperuntukkan sebahagian besar daripada belanjawan bagi iklan. Ini bagi
memastikan orang ramai atau masyarakat tahu tentang kewujudan produk. Iklan
menggunakan pelbagai media seperti televisyen, radio, akhbar, majalah dan iklan
luran (outdoor).
Merujuk kepada Syarikat Lieos, mereka kerap menggunakan
kaedah iklan luaran di mana ianya amat sesuai kerana kosnya lebih rendah
berbanding iklan liputan Nasional atau pun tempatan. Iklan luaran ini amat sesuai
bagi Lieos kerana maklumat dapat disampaikan terus kepada orang ramai yang
berpotensi menjadi pelanggan.
Iklan luaran terbahagi kepada beberapa bentuk iaitu
Majalah Iklan, Billboard, Iklan Pada Badan Bas, Poster Pada Teksi, Poster Di
Restoran Dan Tempat Tumpuan, Banner dan juga Edaran Pamplet Dan Brosur.
Kebiasaanya Syarikat Lieos menggunakan bentuk banner,
edaran pamplet serta brosur dan juga kaedah penampalan iklan di papan-papan
kenyataan yang sentiasa sesak oleh orang ramai seperti di perhentian bas,
stesyen bas, papan kenyataan pejabat kerajaan dan swasta serta Pusat-Pusat Pengajian Tinggi.
Kaedah ini adalah mudah, murah dan efektif. Semua
maklumat mengenai jualan produk boleh dipaparkan pada iklan tersebut. Edaran
pamplet dan brosur biasanya amat berkesan kerana sampai ke tangan pelanggan
atau bakal pelanggan. Pamplet dan brosur kadangkala di selit di dalam akhbar
harian yang diedarkan kepada orang ramai. Ini dapat dilakukan dengan meminta
kerjasama pengedar akhbar bagi menyelitkan edaran tersebut di dalam akhbar yang
mereka jual dengan memberi sedikit bayaran.
Bagi Syarikat Lieos strategi pengiklanan yang dapat
menarik perhatian orang ramai hendaklah megandungi elemen-elemen seperti
tulisan yang jelas dan bahasa yang mudah difahami, paparan produk yang jelas
mengikut spesifikasi produk sebenar, mengandungi maklumat yang tepat seperti
harga, lokasi dan waktu operasi serta yang tidak kurang pentingnya iaitu
cetakan warna grafik yang pasti dapat menarik perhatian orang ramai atau
masyarakat.
Kebanyakkan iklan ditampal di papan kenyataan yang sesak
dikunjungi orang ramai, diedarkan dari bilik ke bilik bagi iklan yang berbentuk
pamplet atau brosur. Syarikat Lieos juga menggunakan laman web rasmi syarikat
atau laman sosial seperti facebook atau
weblog yang memudahkan paparan seperti gambar produk ataupun video iklan .
3. Jualan
Peribadi
Jualan peribadi adalah di mana Syarikat menghantar
pegawainya bagi memperkenalkan dan cuba menjual produk mereka kepada wakil
pembeli. Merujuk kepada Syarikat Lieos , Puan Afiza Khalit selaku Pengarah
Urusan sendiri yang terlibat di dalam urusan jualan peribadi ini. Kebiasaannya
pertemuan diadakan secara bersemuka dan kebanyakkan pertemuan dibuat dengan
ketua-ketua jabatan syarikat samada syarikat kerajaan mahupun swasta.
Jualan peribadi seperti ini memerlukan ilmu serta
maklumat awal mengenai bakal pelanggan sebelum memulakan sesuatu urusniaga.
Setakat ini syarikat Lieos tidak memerlukan kos yang tinggi di dalam
menggunakan teknik ini kerana ianya dilakukan oleh Pengarah Urusan yang juga
adalah pemilik syarikat itu sendiri.
3.1 Keperluan Jualan Peribadi
Cara
ini bertujuan untuk mempromosikan produk. Syarikat tidak boleh bergantung
kepada pengiklanan semata-mata di dalam mempromosikan produk. Pengiklanan hanya
melibatkan komunikasi sehala, tetapi jualan peribadi melibatkan komuni ksi dua hala yang pasti ianya akan lebih
memberi kesan.
Kebiasaanya
kaedah ini digunakan oleh Syarikat Lieos di dalam mempromosikan produk-produk
perkhidmatan Syarikat seperti membangunkan Portal / Laman Web,
Menganjurkan Kursus –Kursus IT, Latihan Komputer & Multimedia, Khidmat
Nasihat dan Kontrak Sewa Mesin dan sebagainya. Produk-produk ini memerlukan
penerangan jelas dan melibatkan proses-proses rumit sebelum pembeli membuat keputusan
membeli atau menggunakan produk yang ditawarkan.
4. Promosi
Jualan
Promosi jualan membawa maksub
segala rangsngan secara langsung yang menawarkan insentif ataupun nilai yang
lebih ke atas keluaran melalui desakan jualan, agihan keluaran kepada pengguna
akhir dengan objektif untuk mewujudkan jualan segera.
Dengan kata lain promosi jualan
adalah insentif jangka pendek bagi menggalakkan pengguna membeli produk atau
perkhidmatan. Ianya bukan strategi yang tetap kerana ianya hanya dibuat dalam
tempoh masa yang ditetapkan.
Tujuan promosi jualan dibuat adalah
untuk menarik pencuba baru terutamanya dari kalangan pembeli yang dikenali
sebagai mereka yang suka menukar jenama pilihan, sebagai ganjaran kepada
pelanggan yang setia dan juga untuk meningkatkan kadar pembelian di kalangan
pembeli.
Promosi jualan adalah salah satu
kaedah yang digunakan oleh Syarikat Lioes di dalam usaha memperkenalkan produk
baru mereka seperti “Lieos Canon Refill Ink”, “Lieos HP Redfill Ink”, “Lieos
Lexmark Refill Ink” iaitu dakwat pengisian semula bagi semua printer yang
berjenama Canon, HP dan juga Lexmark. Harganya yang murah dan menjimatkan jika
dibandingkan dengan membeli dakwat baru.
Ini semua dapat dilakukan apabila
Syarikat Lieos telah mendapat pengiktirafan sebagai M-Premium partner bagi
produk berjenama Canon dalam bidang percetakan dan di samping itu juga mereka
juga telah dilantik sebagai authorized consumable bagi produk Canon, Lexmark
dan juga HP.
Kaedah ini juga selalu dilakukan oleh Syarikat Lieos pada
penghujung setiap tahun iaitu bagi hasrat untuk menghabiskan stok akhir bagi
produk-produk tertentu. Tidak dinafikan kaedah ini banyak menarik perhatian
pelanggan yang memang menunggu untuk membeli produk penghabisan stok. Jualan
selalunya dilakukan pada musim akhir tahun. Harga yang ditawarkan juga rendah
dan dengan menggunakan istilah-istilah atau propaganda tertentu seperti ”Jualan
Runtuh Akhir Tahun”, ”Jualan Harga Runtuh”, ”Year End Sale” atau sebagainya
bagi menarik perhatian pelanggan atau bakal pelanggan. Kebanyakkan produk yang
terlibat di dalam promosi akhir tahun ini biasanya beg-beg laptop, mouse pad,
dakwat pengisian semula dan sebagainya.
Selain daripada itu, Syarikat Lieos juga menggunakan cara
dengan mengeluarkan premium di mana ianya adalah hadiah yang diberikan kepada
pelanggan yang membeli jenama produk. Syarikat Lieos memberikan hadiah percuma
apabila pelanggan membeli produk mereka. Contohnya apabila pelanggan membeli
laptop HP, Acer, Asus dan sebagainya, pihak Lieos akan menghadiahkan ”Mouse
Pad” ataupun ”Ltec Optical Mouse” bagi pakej yang tidak menyediakan barangan
tersebut. Langkah ini amat berkesan dan menarik minat dan perhatian pelanggan
dan bakal-bakal pelanggan.
Syarikat Lieos juga tidak ketinggalan di dalam
menyediakan cenderamata pengiklanan bagi pelanggan dan bakal pelanggannya.
Ianya di dalam bentuk kalendar meja, dinding dan juga saiz poket yang mempunyai
logo syarikat dan diberikan kepada orang ramai.
5. Perhubungan
Awam
Perhubungan awam merupakan aktiviti-aktiviti ataupun
program-program yang dijalankan oleh syarikat untuk mendapatkan kepercayaan,
penerimaan pemahaman daripada orang ramai, serta untuk membina imej sesebuah
syarikat.
Syarikat Lieos Technology Sdn.Bhd amat menyedari betapa
pentingnya elemen ini kepada syarikat. Walaupun Syarikat Lieos tidak mempunyai
jabatan ataupun pegawai khas perhubungan awam namun Pengarah Urusan, iaitu Puan
Afiza Khalit yang juga salah seorang
pemilik syarikat berperanan di dalam bertindak menguruskan hal ehwal
perhubungan awam. Beliau amat berpengetahuan berkenaan perkara berkaitan dan
sentiasa berusaha di dalam menambah ilmu pengetahuan dan di ketika ini beliau
sedang berusaha untuk menguasai bahasa Mandarin untuk kekal berdaya saing. Penguasaan bahasa
Mandarin amatlah penting kerana pengeluaran tetikus dan lain-lain produk Lieos
dibuat dengan kerjasama syarikat di Taiwan. Keupayaan berkomunikasi dalam
bahasa Mandarin penting untuk membolehkan mereka berhubung terus dengan
pengilang di Taiwan dan tidak lagi menggunakan khidmat orang tengah.
Diantara tugas-tugas atau fungi-fungsi yang perlu beliau
lakukan ialah dengan mengadakan hubungan akhbar atau wakil akhbar, membina dan
mengekalkan hubungan nasional dan hubungan dengan komuniti tempatan, melobi
iaitu membina dan mengekalkan hubungan dengan pihak kerjaaan Negeri dan Pusat
dan sebagainya.
Pihak Lieos juga telah berdaftar dengan Kementerian
Kewangan Malaysia, Kementerian Pendidikan, Telekom Malaysia Berhad, Tenaga
Nasional Berhad, Majlis Amanah Rakyat, Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu,
Pusat-Pusat Pengajian Tinggi Awam dan Swasta dan dan banyak lagi.
5.1 Program-Program Yang Dilaksanakan Oleh
Syarikat Lieos
Diantara program-program yang dilakukan oleh Syarikat
Lieos adalah seperti mengeluarkan derma kebajikan, memberi sumbangan wang dan peralatan
kepada Kelab-Kelab Sukan Jabatan , mengadakan majlis makan malam anjuran
syarikat serta membekalkan tenaga sukarelawan untuk menjayakan sukan SUKMA
ketika Negeri Terengganu menjadi tuan rumah beberapa tahun yang lalu.
No comments:
Post a Comment