1. Menerima Pakai Pendekatan Berpusatkan
Penonton
Melaksanakan
pendekatan berpusatkan penonton bermakna memberi tumpuan dan melaksanakan
segala usaha di dalam memastikan mereka memahami mesej yang disampaikan dengan
cara yang bermakna dan menghormati mereka.
Di
dalam usaha mewujudkan komunikasi yang berkesan, kita hendaklah mengetahui dan
mempelajari mengenai latarbelakang penonton. Contohnya seperti status
pendidikan, usia, bangsa dan sebagainya. Kemahiran ini akan menggelakkan kita
daripada menyinggung perasaan orang lain , menunjukkan tanda haormat dan ianya
juga memastikan kita dapat merancang dan menguruskan penghantaran mesej yang
tepat dan difahami oleh penonton.
2. Menyesuaikan
Diri Dengan Budaya Tempat Kerja
Menurut
Norzalita Mohamed Nor (2001) yang paling penting ialah komunikasi dan interaksi
dalam sesebuah organisasi. Pekerja perlu ada pengetahun asas mengenai syarikat
tempat mereka bekerja kemudian pekerja harus tahu dengan siapa dan di mana
harus berinteraksi
Seseorang pekerja baru hendaklah
bijak di dalam menyesuaikan diri dengan budaya, persekitaran kerja dan cara-cara bekerja di
dalam kumpulan. Yang dimaksubkan dengan persekitaran kerja ialah meliputi rakan
sepejabat, rakan di dalam kumpulan, kakitangan bahagian lain serta persekitaran
fizikal termasuk ruang pejabat dan bangunan.
Cuba amati, pelajari dan fahami
dan seterusnya menyesuaikan diri dengan budaya kerja yang diamalkan. Perkara
ini boleh mempengaruhi tugas seharian kita dan lebih cepat kita mempelajari dan
menyesuaikan diri adalah lebih baik.
3. Memupuk Iklim Komunikasi Terbuka
Mencerminkan budaya korporat, nilai penubuhan,
kepercayaan dan prinsip yang memberikan sesuatu organisasi itu suasana atau
personaliti. Memupuk iklim komunikasi terbuka bermakna menggalakkan sumbangan,
kejujuran dan ketelusan hati pekerja. Boleh dikatakan syarikat yang berjaya
seperti Telekom Malaysia memastikan
komunikasi diarahkan secara bebas ke bawah, ke atas atau bersilang di antara
setiap peringkat samada peringkat bawah hinggalah ke peringkat atasan
syarikat. Pekerja bawahan tidak akan
berasa rendah diri apabila berkomunikasi yang pasti ianya akan membantutkan
komunikasi.
Pekerja akan sentiasa
mencari ilmu dan pengetahuan di dalam usaha untuk diambil perhatian oleh
majikan dengan melahirkan idea-idea, pendapat-pendapat bernas di dalam usaha
mencapai matlamat dan keuntungan kepada syarikat
No comments:
Post a Comment