Wednesday 4 December 2013

TADBIR URUS KORPORAT (1)

Tadbir urus korporat merupakan proses atau struktur yang digunakan untuk mengarah dan menguruskan perniagaan dan urusan kewangan kea rah meningkatkan kekayaan perniagaan dan kebertanggungjawaban korporat dengan matlamat utamanya untuk memperolehi nilai jangka panjang pemegang saham, selain mengambil kira kepentingan pihak yang berkepentingan lain. Sistem tadbir urus korporat yang berkesan akan melaksanakan standard perlakuan yang sesuai dalam memaksimumkan pulangan para pemegang saham. Amalan baik tadbir urus korporat mengawal hubungan di antara pihak yang berkepentingan lain, lembaga pengarah dan pihak pengurusan sesebuah organisasi. Tadbir urus korporat dapat menggelakkan penyalahgunaan kuasa dan kepentingan sendiri serta tingkah laku kakitangan yang tidak berhemat dan berisiko tinggi yang tidak dapat diterima, serta menyelesaikan percanggahan kepentingan di antara pihak pengurusan dengan jawatankuasa lembaga pengarah. Selain itu, tadbir urus korporat bagi sektor kewangan mempunyai implikasi penting ke atas keteguhan seluruh ekonomi.

Cadbury mentakrifkan tadbir urus korporat sebagai satu sistem di mana syarikat di arah dan dikawal. Di dalam definisi yang lebih terperinci beliau menjelaskan bahawa “ Corporate Governance is......about holding the balance between economic and social goals and between individual and communal goals. The governance framework is there to encourage the efficient use of scarce resources and equally to require accountability for the stewardship of those resources. The aim is to align as nearly as possible the interest of individuals, corporations and society. The incentive to corporations is to achieve their corporate aims and to attract investment. The incentive for the Authorities is strengthen their economics and discourage fraud and mismanagement.”

Definisi di atas memberi penekanan kepada sistem yang dapat mengarah dan mengawal hubungan di dalam firma secara adil dan telus berhubung denga kepentingan stakeholders (kumpulan berkepentingan) di dalam persekitaran perundangan, sosial dan budaya. Penekanan akauntabiliti ke atas mereka yang diamanahkan, iaitu individu yang diberi kuasa untuk mentadbir sangat dititikberatkan supaya tidak berlaku penipuan dan penyalahgunaan sumber yang merugikan. Matlamat tadbir urus korporat  adalah untuk mengimbangkan kepentingan individu, firma dan masyarakat dan pencapaian matlamat tersebut akan menggalakkan perkembangan pelaburan yang akhirnya akan memberi faedah kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dengan firma tersebut.

Monks dan Minow (1995) mendefinisikan tadbir urus korporat sebagai “perhubungan di antara pelbagai peserta di dalam menentukan arah dan prestasi syarikat di dalam jangka panjang. Peserta utama terdiri dari pemegang saham, lembaga pengarah dan pihak pengurusan yang diketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutif. Definisi Monks dan Minow ini boleh dianggap selari dengan Cadbury kerana menekankan soal-soal pengurusan dalaman sesebuah syarikat iaitu bagaimana individu di dalam sesebuah syarikat memainkan peranan mereka”.

Business Dictionary.com pula mendefinisikan tadbir urus korporat sebagai “ Rangka kerja peraturan dan amalan yang mana lembaga pengarah memastikan akauntabiliti, keadilan dan ketelusan dalam hubungan syarikat dengan pihak-pihak berkepentingan (pembiaya, pelanggan, pengurusan, kakitangan, kerajaan dan masyarakat). Rangka kerja tadbir urus korporat terdiri daripada (1) kontrak tersurat dan tersirat di antara syarikat dan pihak yang berkepentingan bagi pengagihan tanggungjawab, hak dan ganjaran, (2) prosedur untuk menyesuaikan kepentingan yang kadangkalan bercanggah dengan kepentingan selaras dengan kewajipan, keistimewaan dan peranan dan (3) prosedur bagi penyeliaan yang betul, kawalan dan aliran maklumat dalam perkhidmatan sebagai satu system semak dan imbang.”

Marc Goergen (2012) mentakrifkan tadbir urus korporat dengan kepentingan antara penyedia kewangan dan pengurus, para pemegang saham dan pihak berkepentingan (terutamanya pemegang saham dan pemegang saham minority) dan pencegahan atau pengurangan konflik kepentingan.


(Bearle & Means, 1967; Sieh, 1982) , “Kebanyakkan definisi lain mengenai tadbir urus korporat dilihat memberi penekanan kepada isu pemilikan dan kawalan sebagai perkara utama di dalam membincangkan konsep tersebut. Isu pemilikan dan kawalan merujuk kepada dua (2) aktor penting di dalam menguruskan syarikat iaitu pemegang saham dan pengurusan syarikat. Pemegang saham secara undang-undangnya merupakan principal atau pemilik syarikat dan berhak ke atas semua aset di dalam organisasi. Pemegang saham juga mempunyai hak untuk menyuarakan arahan dan cadangan bagi memastikan mereka mendapat pulangan pelaburan yang setimpal’.

4 comments:

  1. salam akak.. terima kasih untuk maklumat yang berguna ni. boleh tak sy nak tau sumber akak dapat ni untuk sy buat sedikit research tentang sektor korporat ni.. terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  2. HARI BAIK KANAK-KANAK IPH MAIAYSIA

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
    ,
    Nama saya Abdullah Saya dari bandar Sepang saya telah mencari syarikat pinjaman asli selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete
  3. Selamat hari, saya Josef Lewis. Seorang pemberi pinjaman yang bereputasi, sah dan sah. Kami memberi pinjaman semua jenis dengan cara yang sangat cepat dan mudah, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Kereta, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pencipta, Penyatuan Hutang. dan lain-lain

    Dapatkan diluluskan untuk pinjaman perniagaan atau peribadi hari ini dan dapatkan dana dalam minggu permohonan yang sama. Pinjaman peribadi ini boleh diluluskan tanpa mengira kredit anda dan terdapat banyak pelanggan gembira untuk menyokong tuntutan ini. Tetapi anda bukan sahaja akan mendapatkan pinjaman peribadi yang anda perlukan; anda akan mendapat yang paling murah. Inilah janji kami: Kami menjamin Kadar terendah untuk semua pinjaman dengan faedah cagaran percuma.

    Kami berusaha untuk meninggalkan kesan jangka panjang yang positif dengan melampaui jangkaan pelanggan saya dalam semua yang saya lakukan. Matlamat kami adalah untuk merawat anda dengan maruah dan rasa hormat sambil menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi tepat pada masanya. Tiada nombor jaminan sosial yang diperlukan dan tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% Dijamin. Sila balas dengan serta-merta menggunakan butiran di bawah jika berminat dengan pinjaman dan bebas daripada penipuan ..

    E-mel: progresiveloan@yahoo.com
    Panggilan / Teks +1 (603) 786-7565 terima kasih




    ReplyDelete

  4. Assalamualaikum wr.wb





    Kami di Arab Credit Group telah luar biasa ketika datang untuk membantu orang-orang dalam masalah keuangan dan mereka dengan utang yang tak terhitung jumlahnya untuk membayar, tugas kami adalah untuk membantu Anda dengan pinjaman untuk menyelesaikan semua masalah keuangan Anda, dan menjadi keuangan yang stabil lagi. platform pembayaran kami sederhana, kami menyediakan Anda dengan suku bunga terendah 1,60% pinjaman Anda dapat menemukan, Arab Credit Group adalah Perusahaan pinjaman yang dimiliki oleh Keluarga Arab kami, kami telah memutuskan untuk membantu saudara-saudari kami untuk menjadi kuat secara finansial seperti yang diperintahkan Tuhan. kami di sini untuk memberi Anda bantuan untuk sukses dalam hidup.

    Hubungi kami dengan.
    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com
    Hanya Whatsapp: {+2348118606921}
    Pin BBM: {E39B5EE5}

    ReplyDelete