Wednesday, 4 December 2013

CADANGAN JENIS STRUKTUR PERNIAGAAN YANG PALING SESUAI UNTUK PERNIAGAAN

Setiap bentuk perniagaan sama ada secara milikan tunggal, perkongsian ataupun syarikat berhad mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Ada sesetengah usahawan lebih suka menjalankan perniagaan secara milikan tunggal daripada mewujudkan perkongsian ataupun menubuhkan sebuah syarikat sendirian berhad dan apa yang penting adalah perniagaan itu dapat berjalan dengan baik dan lancar.

Sekiranya seseorang itu masih baru dalam perniagaan dan perniagaan itu dimulakan sendiri dengan modal sendiri maka perniagaan secara milikan tunggal adalah lebih sesuai dan relevan untuk dipilih sebagai bentuk perniagaannya. Sekiranya ingin mencuba dahulu dan tidak berapa yakin dengan perniagaan yang dibuat bentuk Milikan Tunggal adalah yang terbaik. Kosnya yang rendah dan ramai yang membuka Milikan Tunggal ini berniaga secara kecil-kecilan dan sekiranya mereka tidak berminat, mereka akan tinggalkan perniagaan ini dengan begitu sahaja.

Sekiranya seseorang itu bermatlamat jauh dan mempunyai modal yang besar serta telah mencurahkan banyak usaha di dalam menaik dan memajukan perniagaan , Syarikat Sdn. Bhd adalah pilihan yang terbaik. Walaupun melibatkan kos yang agak tinggi namun ia mempunyai banyak kelebihan. Secara amnya perniagaan melalui Syarikat Sdn. Bhd kebanyakannya ditubuhkan bagi mereka yang serius dan mempunyai komitmen yang tinggi dengan perniagaan mereka.

Pada kebiasaannya , para usahawan memulakan perniagaan mereka dengan pemilikan tunggal dan seterusnya memperbadankan perniagaan tunggal mereka menjadi Syarikat Sdn. Bhd.  Seperti mana yang telah diperbincangkan sebelum ini ketiga-tiga entiti perniagaan mempunyai kelebihan dan kelemahannya masing-masing.

Di dalam kertas kerja ini saya memilih bentuk pemilikan tunggal sebagai permulaan memulakan perniagaan berdasarkan hujah-hujah berikut:-

            5.1       Merealisasikan Idea & Kreatif Sendiri

Usahawan berpeluang memajukan idea-idea sendiri yang berpotensi di dalam memajukan dan mempromosikan syarikat tanpa terikat dengan peraturan atau perlu mengikut tapisan-tapisan tertentu. Usahawan juga bebas berusaha di dalam merealisasikan cita rasa peribadi mereka tanpa ikatan & tekanan yang menjadikan usahawan lebih bermotivasi , terdorong dan komited dengan perniagaannya.

            5.2       Kebebasan Membuat Keputusan & Perubahan Kepada Perniagaan

Menjadi ketua sendiri serta bebas di dalam membuat keputusan mengikut pertimbangan sendiri dan ini amat berbeza sekali dengan bentuk perniagaan perkongsian dan juga syarikat di mana kedua bentuk perniagaan ini terikat dengan perjanjian serta peraturan yang telah ditetapkan. Pemilik tunggal juga boleh membuat perubahan bersesuaian mengikut perubahan persekitaran perniagaan mereka dan ini amat berbeza dengan peraturan, syarat-syarat serta perjanjian yang perlu diikut oleh perniagaan perkongsian dan juga syarikat korporat.

5.3       Pilihan Lokasi,  Kemudahan Fizikal & Berpeluang Membinan Imej dan Reputasi Sendiri.

Usahawan milikan tunggal bebas memilih mana-mana lokasi yang difikirkan sesuai dengan perniagaan dan kemampuan serta bebas memilih reka bentuk & saiz premis, kapasiti dan tahap teknologi peralatan dan lain-lain kemudahan.
Sebagai pemilik tunggal, usahawan juga boleh membina imej tersendiri seperti mana yang dikehendaki. Berpeluang membangun reputasi di dalam menjadi uasahawan yang bijak serta cekap di dalam menjalankan perniagaan serta mendapat kepuasan daripada keputusan dan tindakan yang dibuat.

Selain daripada faktor-faktor di atas perniagaan pemilikan tunggal juga mempunyai kos penyelenggaraan yang agak rendah berbanding dengan syarikat Sdn. Bhd.  Di samping itu akaun perniagaan pemilik tunggal juga tidak perlu diaudit berbeza dengan syarikat Sdn. Bhd berhad di mana akaunnya perlu diaudit.

2 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com

    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete
  2. HARI BAIK KANAK-KANAK IPH MAIAYSIA

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
    ,
    Nama saya Abdullah Saya dari bandar Sepang saya telah mencari syarikat pinjaman asli selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete