Wednesday 4 December 2013

DASAR FISKAL (2)

BAGAIMANA PERBELANJAAN KERAJAAN BERFUNGSI

Perbelanjaan kerajaan terdiri daripada perbelanjaan mengurus dan perbelanjaan pembangunan. Perbelanjaan mengurus ialah perbelanjaan semasa untuk membayar kos pengurusan dan pentadbiran kerajaan. Di antara contoh perbelanjaan kerajaan emolumen (gaji kakitangan kerajaan), bayaran khidmat hutang serta pencen dan ganjaran.
Manakala perbelanjaan pembangunan ialah perbelanjaan pelaburan oleh kerajaan terhadap projek pembangunan negara. Contohnya seperti pembinaan sekolah, empangan dan jalanraya, pernbelanjaan menaiktaraf kemudahan asas serta perbelanjaan meningkatkan pertahanan. 

2.1       Fungsi Mengawal Inflasi

Inflasi adalah kecenderungan meningkatnya harga-harga barang secara umum dan terus menerus. Kenaikkan harga satu atau dua barang tidak boleh disebut sebagai inflasi, kecuali jika kenaikkan harga barang itu mengakibatkan harga barang lain turut naik. Contohnya kenaikkan harga telur, sedang barang lain konsisten dan ini  tidak dapat disebut inflasi. Tetapi kenaikan harga minyak dapat mengakibatkan harga barang-barang lain menjadi naik. Kenaikan harga minyak ini dapat dimasukkan sebagai pemicu inflasi.

Inflasi boleh dipecahkan kepada tiga (3) bahagian iaitu Inflasi Tarikan Permintaan, Inflasi Tolakan Kos dan Inflasi Diimport.
Inflasi Tarikan Permintaan adalah kenaikan tingkat harga umum yang disebabkan lebihan perbelanjaan agregat berbanding dengan pendapatan negara atau lebihan suntikan berbanding dengan bocoran, pada tingkat guna tenaga penuh. Inflasi Tarikan Permintaan boleh ditunjukkan melalui lompang inflasi. Dalam usaha kerajaan mengurangkan lompang inflasi dasar fiskal mengucup akan dilaksanakan oleh kerajaan iaitu dengan mengurangkan perbelanjaannya bagi menurunkan perbelanjaan agregat dan mengurangkan kadar inflasi.

Semasa inflasi tarikan permintaan, kerajaan perlu mengurangkan perbelanjaannya untuk mengatasi lebihan perbelanjaan agregat pada tingkat guna tenaga penuh sehingga pendapatan negara sebenar sama dengan pendapatan negara pada tingkat guna tenaga penuh .

            2.2       Fungsi Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi

            Pertumbuhan ekonomi yang positif merujuk kepada peningkatan pendapatan negara benar pada suatu tahun berbanding dengan tahun sebelumnya. Pertumbuhan ekonomi yang yang positif berlaku apabila kerajaan melaksanakan dasar fiskal Mengembang, iaitu menambahkan perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan cukai. Pelaksanaan dasar fiskal mengembang akan membuat perbelanjaan kerajaan meningkat.

Dasar ini juga  sangat penting untuk memastikan perbelanjaan negara dapat disalurkan bukan sahaja kepada saluran yang tepat, bahkan pada masa yang sesuai. Ini adalah amat penting kerana ia akan menjamin berlakunya keseimbangan dalam perbelanjaan kerajaan. Di sini seimbang bermaksub, wujudnya perbelanjaan yang sama dengan pendapatan. Lebihan dalam belanjawan tahunan menunjukkan ada yang tidak kena dalam proses pengagihan kekayaan, manakala defisit dalam perbelanjaan juga menunjukkan kelemahan dalam pengurusan. Di sinilah pentingnya dasar fiskal yang baik untuk memastikan perbelanjaan yang berhemah oleh sesebuah kerajaan.

            Keseimbangan dalam belanjawan jangka pendek pula akan menentukan corak ekonomi sesebuah negara untuk jangka masa panjang. Sebagai contoh, kerajaan memberikan subsidi kepada rakyat dengan memotong harga beras, petrol dan beberapa barangan asasi di mana secara tidak langsung ia akan menambah pendapatan rakyat. Lebihan pendapatan ini akan dibelanjakan kepada sektor lain dan sektor ini akan menjada pendapatan. Hasilnya, berlaku pertumbuhan ekonomi jangka panjang dalam masyarakat. Dengan kata lain, akan berlakunya peningkatan dalam pendapatan negara (Gross Domestic Product) keranan bertumbuhnya sektor-sektor industri dalam masyarakat terutama untuk jangka masa panjang.

            2.3       Fungsi Mengurangkan Pengangguran

Pengangguran wujud apabila pendapatan negara sebenar kurang daripada pendapatan negara potensi. Perkara ini berlaku disebabkan kurangan perbelanjaan agregat berbanding dengan pendapatan negara atau kurangan suntikan berbanding dengan bocoran pada tingkat guna tenaga penuh. Pengangguran ditunjukkan oleh lompang deflasi.

Untuk mengurangkan lompang deflasi, dasar fiskal mengembang akan dilaksanakan oleh kerajaan iaitu dengan menambahkan perbelanjaan kerajaan, mengurangkan cukai atau menambahkan perbelanjaan kerajaan atau mengurangkan cukai secara serentak.


Pada masa berlakunya kadar pengangguran yang tinggi, kerajaan akan bertindak menambahkan perbelanjaan agregat supaya dapat menggalakkan perkembangan aktiviti ekonomi. Walau bagaimanapun, kebanyakan negara selalunya membuat pertimbangan yang teliti sebelum melaksanakan dasar ini disebabkan beberapa kesan buruk yang mungkin timbul. Hal ini berlaku kerana kerajaan terpaksa meminjam dan menambahkan hutang negara untuk membiayai peningkatan dalam perbelanjaan sedangkan pinjaman secara berterusan dan dalam jumlah yang banyak akan menyebabkan berlakunya inflasi pula. Keadaan akan menjadi lebih buruk jika kerajaan perlu meminjam daripada sumber luar negeri kerana jumlah matawang asing yang banyak perlu disediakan untuk membayar pinjaman dan faedahnya. 

7 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com

    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete
  2. HARI BAIK KANAK-KANAK IPH MAIAYSIA

    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN KESALAHAN DIPERLUKAN firma pinjaman Albaker. Saya SANGAT SANGATKAN HARI INI DAN ALLAH ALLAH.
    ,
    Nama saya Abdullah Saya dari bandar Sepang saya telah mencari syarikat pinjaman asli selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: (albakerloanfirm@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (albakerloanfirm@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Seketika hubungi (albakerloanfirm@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman anda dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman Albaker untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi firma pinjaman Albaker untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete
  3. Selamat hari, saya Josef Lewis. Seorang pemberi pinjaman yang bereputasi, sah dan sah. Kami memberi pinjaman semua jenis dengan cara yang sangat cepat dan mudah, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Kereta, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pencipta, Penyatuan Hutang. dan lain-lain

    Dapatkan diluluskan untuk pinjaman perniagaan atau peribadi hari ini dan dapatkan dana dalam minggu permohonan yang sama. Pinjaman peribadi ini boleh diluluskan tanpa mengira kredit anda dan terdapat banyak pelanggan gembira untuk menyokong tuntutan ini. Tetapi anda bukan sahaja akan mendapatkan pinjaman peribadi yang anda perlukan; anda akan mendapat yang paling murah. Inilah janji kami: Kami menjamin Kadar terendah untuk semua pinjaman dengan faedah cagaran percuma.

    Kami berusaha untuk meninggalkan kesan jangka panjang yang positif dengan melampaui jangkaan pelanggan saya dalam semua yang saya lakukan. Matlamat kami adalah untuk merawat anda dengan maruah dan rasa hormat sambil menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi tepat pada masanya. Tiada nombor jaminan sosial yang diperlukan dan tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% Dijamin. Sila balas dengan serta-merta menggunakan butiran di bawah jika berminat dengan pinjaman dan bebas daripada penipuan ..

    E-mel: progresiveloan@yahoo.com
    Panggilan / Teks +1 (603) 786-7565 terima kasih




    ReplyDelete

  4. Assalamualaikum wr.wb





    Kami di Arab Credit Group telah luar biasa ketika datang untuk membantu orang-orang dalam masalah keuangan dan mereka dengan utang yang tak terhitung jumlahnya untuk membayar, tugas kami adalah untuk membantu Anda dengan pinjaman untuk menyelesaikan semua masalah keuangan Anda, dan menjadi keuangan yang stabil lagi. platform pembayaran kami sederhana, kami menyediakan Anda dengan suku bunga terendah 1,60% pinjaman Anda dapat menemukan, Arab Credit Group adalah Perusahaan pinjaman yang dimiliki oleh Keluarga Arab kami, kami telah memutuskan untuk membantu saudara-saudari kami untuk menjadi kuat secara finansial seperti yang diperintahkan Tuhan. kami di sini untuk memberi Anda bantuan untuk sukses dalam hidup.

    Hubungi kami dengan.
    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com
    Hanya Whatsapp: {+2348118606921}
    Pin BBM: {E39B5EE5}

    ReplyDelete
  5. Selamat hari, saya Josef Lewis. Seorang pemberi pinjaman yang bereputasi, sah dan sah. Kami memberi pinjaman semua jenis dengan cara yang sangat cepat dan mudah, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Kereta, Pinjaman Rumah, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pencipta, Penyatuan Hutang. dan lain-lain

    Dapatkan diluluskan untuk pinjaman perniagaan atau peribadi hari ini dan dapatkan dana dalam minggu permohonan yang sama. Pinjaman peribadi ini boleh diluluskan tanpa mengira kredit anda dan terdapat banyak pelanggan gembira untuk menyokong tuntutan ini. Tetapi anda bukan sahaja akan mendapatkan pinjaman peribadi yang anda perlukan; anda akan mendapat yang paling murah. Inilah janji kami: Kami menjamin Kadar terendah untuk semua pinjaman dengan faedah cagaran percuma.

    Kami berusaha untuk meninggalkan kesan jangka panjang yang positif dengan melampaui jangkaan pelanggan saya dalam semua yang saya lakukan. Matlamat kami adalah untuk merawat anda dengan maruah dan rasa hormat sambil menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi tepat pada masanya. Tiada nombor jaminan sosial yang diperlukan dan tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% Dijamin. Sila balas dengan serta-merta menggunakan butiran di bawah jika berminat dengan pinjaman dan bebas daripada penipuan ..

    E-mel: progresiveloan@yahoo.com
    Panggilan / WhatsApp: +16626183756
    Laman web: https://progresivefunding.wordpress.com



    ReplyDelete
  6. Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan. Kami tawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 3%, Hubungi kami melalui Whats-app +918256953815
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete
  7. We can assist you with loan here on any amount you need provided you are going to pay it back after given, We give out loan with 3% interest rate on any amount. Kindly contact us today for more information and get funded without any problem.E-mail: financialserviceoffer876@gmail.com
    WhatsApp: +918929509036

    ReplyDelete